Als Bouterse president wordt is hij onschendbaar, waarom halen de Nederlandse militairen hem nu dan niet op?

Zodra hij president wordt (als dat gaat gebeuren) is hij onschendbaar. Er zijn al diverse Nederlandse en Amerikaanse militairen in Suriname aanwezig (jungletraining). Ze kunnen hem toch gewoon arresteren en uitleveren aan Nederland voordat het te laat is? Waarom doen ze dat niet? Er zijn al vaker buitenlandse hooggeplaatsten uit het buitenland gehaald. Nu kan het nog, nu is hij nog geen president.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Mij lijkt dat Nederlandse en Amerikaanse militairen geen staatsburgers kunnen arresteren van een ander land. Suriname is een autonome staat en de genoemde militairen zijn daar buitenlanders en dus te gast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu kan het ook niet. Suriname is namelijk een soevereine staat.

Als Suriname in Nederland een Nederlands staatsburger zou 'arresteren' (in feite is dat ontvoeren) zonder toestemming van de Nederlandse staat, zou dat ook een enorme rel veroorzaken. Oók als duidelijk is dat de ontvoerde best wat op zijn kerfstok heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is of Bouterse Surinaams Staatsburger is. Alhoewel Suriname de dubbele nationaliteit niet kent is er best een kans dat Bouterse ook een Nederlands paspoort heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oók een Nederlands paspoort hebben is heel wat anders dan geen Surinaams staatsburger zijn. Wat Suriname betreft is Bouterse Surinaams staatsburger. En hij bevindt zich op Surinaams grondgebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja da's inderdaad waar. Ik denk dat je 'm beter niet kunt ophalen. Zijn vrienden en kornuiten zullen er niet al te blij mee zijn.
de zaak is al verjaard laat hem en zijn toenmalige kornuiten over aan God
hij krijgt zijn straf wel als hij dat verdiend